miércoles, 13 de octubre de 2010


Com tots sabem, les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) estan avançant a passos ajagantats i cada cop estan més presents en la nostra vida quotidiana. Sobre aquesta base, el projecte educat 1x1 pretén l’adquisició de les competències necessàries en la societat del coneixement; a través d’un projecte que implica noves dotacions a les aules (pissarres digitals interactives, més conectivitat wi-fi), la disponibilitat d’un ordinador portàtil per cada alumne i la substitució dels llibres de text clàssics per llibres de text en format digital.

Els principals avantatges que ofereix aquest projecte:
- La combinació ordinador+llibre de text digital ja és equivalent en preu als llibres de text.
- L’ordinador és una eina de treball i una finestra oberta a recursos il·limitats.
- La pissarra interactiva millora la capacitat de guanyar l’atenció dels alumnes i de transmetre información per part del professor.
- El llibre de text digital no representa cap discontinuïtat amb respecte a la metodologia utilitzada avui.
- Es pot pensar, per tant, en un objectiu de gratuïtat dels llibres de text per la via de la utilització dels llibres en format digital i el model 1x1.

Aquest projecte s’ha posat en marxa aquest darrer curs 2009-2010 a mode de prova en alguns centres d’educació secundària (amb 10.000 alumnes, preferentment de Primer Cicle, repartits en uns 200 centres catalans).
Els Objectius del desplegament 2009-2010 són els següents: Explorar i avaluar comparativament les diferents alternatives tecnològiques disponibles al mercat, avaluar els problemes de desplegament, obtenir informació de “feed-back” consistent i fiable, “entrenar” el model operatiu per a la futura gratuïtat dels llibres de text en versió digital, llançar un clar missatge a la societat amb relació a la utilització de la tecnologia en la educació i a la gratuïtat del llibre digital i…
El subministrament d’una base per a l’educació dels alumnes en la “vida en un món connectat” i  situar Catalunya en el grup de països capdavanters en l’ús de les TIC a l’educació.

Sembla ésser que aquest projecte tira endavant i en aquest curs 2010-2011 s’han adaptat més infraestructures i s’han adquirit més ordinadors.


No podem donar per finalitzat aquest bloc informatiu sobre el projecte 1x1 sense fer una petita menció a aquella part de la societat que està “en contra” de la incorporació de les TIC a l’educació, perquè com sol passar, no tothom hi està d’acord. Aixó doncs, sorgeixen les típiques qüestions... en un futur els nens no sabran escriure a mà? No existiran llibres en paper? Estarà basat absolutament tot en màquines? Deu ser bo per ala salut estar tot el dia davant d’un ordinador? etc. etc...
Podem dir que aquestes preguntes o opinions provenen de la por de les persones a fer un pas endavant, a acceptar el progrés tecnològic i l’incorporació d’aquest en el nostre dia a dia. Nosaltres creiem que de vegades hem d’arriscar-nos, és a dir, provar d’incorporar novetats a la nostra vida, encara que penssessim que no tot són flors i violes i que possiblement no surti bé podem mirar endarrera i veurem que si els nostres avantpassats no haguéssin arriscat, tampoc no haurien progressat.
 Sense risc no hi ha progrés!

No hay comentarios:

Publicar un comentario